Under “partnership” with Kaiser Health News, Post retains control of editorial content, editor says

(More on the "$10,000 Obamacare deductible" fiction – promoted by Colorado Pols)

In his farewell column in The Denver Post years ago, the great food writer John Kessler wrote: "You've kept me honest through numerous gaffes. You let me know when my Chinese Orange Chicken recipe was missing a key ingredient (chicken)"

Mistakes are part of journalism, but that truism will never stop people from getting mad about them, and rightfully so.

Serious errors, for example, in a recent Post piece about Obamacare were spotlighted by ColoradoPols, and to it's credit, The Post quickly made a bare-bones correction and clarification to the article.

The story, written by long-time Denver journalist Art Kane, was the product of a "partnership" between The Post and Kaiser Health News.

I wondered if somehow the partnership, described briefly in The Post piece, was the root cause of the errors.

Asked for details about the partnership and whether the stipulations of the partnership could have led to the errors in Kane's piece, Post Editor Greg Moore wrote:

Moore: Regarding the Kaiser relationship, we are among a half dozen or so newspapers and outlets such as NPR that accept a grant from the Kaiser Family Foundation, which has nothing to do with the health provider of the same first name, to supplement our coverage of health news. The only condition is that it be focused on issues related to universal health coverage. We get a modest monthly stipend that we can use to do graphics, stories, photo work, etc. We are completely free to decide how to use the stipend within that general subject matter. Neither the foundation nor Kaiser Health News has any control over content. We do by agreement allow KHN to post all content supported by the Foundation grant on its website. We can link to all content on the KHN site unless there are some exclusive rights issues.

We have contracted with Art Kane to do health related stories through the period of the grant in June. The grant can be renewed, and we are currently planning to renew our grant application.

We believe this additional resource will enrich our coverage of this important issue.

Moore declined to explain why the mistakes were made in Kane's piece, saying that "we correct lots of mistakes we make in the newspaper."

I don't blame Moore for not wanting to get into the details of the causes of errors in stories. You don't have to be much of a news consumer to know that staff cuts, including disappeared copy editors, and veteran reporters jumping ship, have made all facets of journalism, including fact checking, more difficult. But, staff cuts aside, errors happen. And so should quick and detailed corrections.

7 Community Comments, Facebook Comments

  1. JeffcoBlueJeffcoBlue says:

    "We correct lots of mistakes we make in the newspaper."

    Not all of them, you goddamn tool. And too many are made these days.

  2. ct says:

    Did you catch Vincent's lament re: Bob Beauprez upstaging the Honey Badger.  :(

     

     

  3. dwyer says:

    Shouldn't this relationship have been disclosed, particularly when Kane wrote the article?  What other mutually beneficial relationships does the Post have?

    This sucks.  At least with talk radio, you know whose side they are on and who is paying the bills.  

    The Post consistently sides with Boasberg, etc al., with the Denver School District.  There is more Foundation money than Ft Knox floating around DPS…..is the Post getting some of it?  

  4. itlduso says:

    First, gotta love the gratuitous reference to NPR as if they are the liberal standard anymore.

    Second, I can't tell if the Denver Post accepts editing responsibility for articles such as this. 

    Finally, the poor schmuck who wrote the feature article that weekend proclaiming Dr. Seuss' 100th birthday (it was actually his 110th birthday) told me that Denver Post copy editors have been reduced from 24 down to 7.  He finds it "maddening".  So do we all.  So do we all.

  5. ModeratusModeratus says:

    Isn't the Kaiser Foundation pro-ACA? How hilarious that even they can't tell positive stories about Obamacare. Maybe there aren't any.

    • JBJK16 says:

      M'atus - 

      You completely missed the point.  "Neither the (Kaiser) foundation nor Kaiser Health News has any control over content…"

      The grant was awarded to the Post. The Post funded Mr. Kane to write an article. Mr. Kane is not the Kaiser Foundation.  The Post is not the Kasier Foundation.   

  6. gaf says:

    From what Moore says, the errors are the Post's alone, and Kaiser Health News is not getting good reporting in exchange for its grants. Unfortunately, that's also true with NPR these days.

Leave a Reply

Comment from your Facebook account


You may comment with your Colorado Pols account above (click here to register), or via Facebook below.